COVID-19



Πρωτόκολλο για την λήψη μέτρων έναντι του κορωνοϊού COVID-19

Το παρακάτω περιεχόμενο είναι προσαρμογή του δελτίου τύπου για τα υγειονομικά πρωτόκολλα τουριστικών επιχειρήσεων.

Το κείμενο έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες μικρών μονάδων και κυρίως σπιτιών/βιλών σε βραχυπρόθεσμη μίσθωση. Το αρχικό περιεχόμενο μπορείτε να το δείτε και είναι πολύ σημαντικό να το μελετήσετε διεξοδικά εδώ:
✱ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΑ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ.







Σχέδιο πρόληψης και διαχείρισης ύποπτου κρούσματος

Τα 5 βασικά βήματα





➜ Βημα 1. Θα πρέπει να οριστεί υπεύθυνος εφαρμογής. Σε μικρές μονάδες/σπίτια αυτός είναι ο ιδιοκτήτης



➜ Βημα 2. O υπεύθυνος εφαρμογής θα πρέπει να κοινοποιήσει στοιχεία επικοινωνίας στην αρμόδια υπηρεσία του Υπ. Υγείας /ΕΟΔΥ:

  • του υπευθύνου εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος
  • του ιατρού που συνεργάζονται ή του παρόχου υπηρεσιών δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας.


✱ Υπόδειγμα για δήλωση υπεύθυνου εφαρμογής σχεδίου για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος και συνεργαζόμενου ιατρού ή παρόχου υπηρεσιών δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας.



➜ Βημα 3. Να υπογραφεί υπεύθυνη δήλωση κάθε μέλους του προσωπικού (καθαρίστριες , κηπουροί κτλ) ότι έχει ενημερωθεί για τα πρωτόκολλα υγιεινής και διαχείρισης κρουσμάτων COVID-19 που αφορούν στο πεδίο αρμοδιοτήτων του.

✱ Υπόδειγμα υπεύθυνης δήλωσης για κάθε μέλους του προσωπικού




➜ Βημα 4. Τήρηση αρχείου
(ώστε να καθίσταται δυνατή η επικοινωνία με τις στενές επαφές τυχόν κρούσματος COVID-19, που ενδέχεται να ταυτοποιηθεί εκ των υστέρων)

- μελών προσωπικού
- πελατών
  • όνομα
  • εθνικότητα
  • ημερομηνία άφιξης και αναχώρησης
  • στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση, τηλέφωνο, e-mail)
➜ Να δίδεται προσοχή στο Γενικό Κανονισμό περί Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (GDPR) και να έχουν ενημερωθεί όλοι οι επισκέπτες ότι τηρείται αρχείο για λόγους προστασίας δημόσιας υγείας.

➜ Τήρηση βιβλίου υπηρεσίας και συμβάντων

✱ Υπόδειγμα υπεύθυνης δήλωσης στοιχείων και ημερομηνιών εργασίας για εργαζόμενους
✱ Υπόδειγμα υπεύθυνης δήλωσης στοιχείων και ημερομηνιών εργασίας για εργαζόμενους (αγγλικά)
✱ Υπόδειγμα υπεύθυνης δήλωσης στοιχείων και ημερομηνιών εργασίας για επισκέπτες
✱ Υπόδειγμα υπεύθυνης δήλωσης στοιχείων και ημερομηνιών εργασίας για επισκέπτες (αγγλικά)





➜ Βημα 5. Επικοινωνία | κοινοποίηση του σχεδίου πρόληψης/δράσης σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς φορείς/συνεργάτες
  • υπαλλήλους
  • πελάτες
  • εξωτερικούς συνεργάτες
  • προμηθευτές
**παροχής χρήσιμων πληροφοριών για παρόχους υγείας, δημόσια και ιδιωτικά νοσοκομεία, νοσοκομεία αναφοράς για COVID-19, φαρμακεία κτλ στην περιοχή

(παραπομπή στην παρούσα ιστοσελίδα)







Μέτρα και διαδικασίες για το προσωπικό και την προετοιμασία



➜ 1. Κάθε μέλος του προσωπικού πρέπει να συμμορφώνεται αυστηρά με τα βασικά προστατευτικά μέτρα κατά του COVID-19:
  • τήρηση υγιεινής χεριών
  • σωματικών αποστάσεων (physical distancing) να κρατά αποστάσεις τουλάχιστον ενός μέτρου από τους πελάτες και το λοιπό προσωπικό σε όλους τους χώρους εργασίας
  • αποφυγή αγγίγματος προσώπου και γενικά προσωπική και αναπνευστική υγιεινή




➜ 2. Το τουριστικό κατάλυμα οφείλει να διαθέτει ειδικός εξοπλισμός (medical kit) για την περίπτωση εμφάνισης περιστατικού, όπως γάντια και μάσκες μιας χρήσης, αντισηπτικά, καθαριστικά μαντηλάκια, ποδιά, μακρυμάνικη ρόμπα, θερμόμετρο laser. Θα πρέπει να χορηγούνται σε κάθε μέλος του προσωπικού επαρκή Μέσα Ατομικής Προστασίας (γάντια, μασκες, ρόμπες) και να εξασφαλίζει τη συνεχή επάρκεια των αποθεμάτων



➜ 3. Θερμομέτρηση: συνιστάται το προσωπικό να θερμομετριέται κάθε πρωί στο πλαίσιο ατομικής ευθύνης



➜ 4. Επαφή με κρούσμα: αν κάποιο μέλος του προσωπικού έρθει σε επαφή με κρούσμα οφείλει να το δηλώσει άμεσα στον υγειονομικό υπεύθυνο του καταλύματος και να απομακρυνθεί από την εργασία.



➜ 5. Σε περίπτωση ύποπτων συμπτωμάτων στο προσωπικό: συνιστάται στο προσωπικό να μείνει στο σπίτι και να ζητήσει ιατρική βοήθεια αν παρουσιάζει συμπτώματα σχετικά με την ασθένεια, ειδοποιώντας τον υγειονομικό υπεύθυνο του καταλύματος. Πρέπει να αποκλείεται από την εργασία άτομο με συμπτώματα και να επανέρχεται στην εργασία εάν η εργαστηριακή εξέταση είναι αρνητική.



➜ 6. Συνιστάται η αποφυγή τοποθέτησης σε θέσεις υποδοχής ατόμων που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού



➜ 7. Το προσωπικό πρέπει να μπορεί να αναγνωρίζει συμπτώματα πελατών και να το αναφέρει αμελλητί στον υγειονομικό υπεύθυνο. Σχετικές πληροφορίες μπορείτε να δείτε εδώ: ✱ Οδηγίες για την διαχείριση ύποπτου κρούσματος COVID-19 σε τουριστικό κατάλυμα



➜ 8. Αν χρησιμοποιούνται key cards τότε θα πρέπει να απολυμαίνονται με την τοποθέτησή τους σε ειδικό δοχείο.



➜ 9. Μεταξύ διαφορετικών πελατών το δωμάτιο καθαρίζεται και απολυμαίνεται επιμελώς, καθώς και ότι ακολουθείται επαρκής φυσικός αερισμός του χώρου.



➜ 10. Απαγόρευση εισόδου στα δωμάτια σε μη διαμένοντες







Υπηρεσίες καθαριότητας, απολύμανσης, housekeeping, δωματίων και κοινόχρηστων χώρων



Μπορείτε να δείτε τις επίσημες οδηγίες του ΕΟΔΥ για το πρόγραμμα καθαρισμού και απολύμανσης αλλά και τις Οδηγίες για καθαρισμό στην περίπτωση εμφάνισης κρούσματος στα παρακάτω λινκ:

✱ Οδηγίες για την διαχείριση ύποπτου κρούσματος COVID-19 σε τουριστικό κατάλυμα
✱ Οδηγίες για τον καθαρισμό και την απολύμανση του περιβάλλοντος Χώρων Παροχής Υπηρεσιών Υγείας που έχουν εκτεθεί στον ιό SARS-CoV-2


Τα σημεία που πρέπει να δοθεί προσοχή είναι τα ακόλουθα:



➜ 1. Ενίσχυση υπηρεσιών υγιεινής σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους και ειδικότερα σε αντικείμενα «υψηλού κινδύνου»
(πχ. πόμολα, κομβία ανελκυστήρων)



➜ 2. Σχολαστικό καθάρισμα και πολύ καλός αερισμός δωματίου κατά τις ώρες που μεσολαβούν μεταξύ διαμονών.



➜ 3. Έλεγχος καλής λειτουργίας πλυντηρίων πιάτων και ρούχων
(ως προς τη χρησιμοποιούμενη θερμοκρασία και τη δοσολογία απορρυπαντικών)



➜ 4. Επαρκής εξοπλισμός προσωπικού
(γάντια, μάσκες, ρόμπα, κλειστά παπούτσια)



➜ 5. Το προσωπικό καθαριότητας συνιστάται να χρησιμοποιεί απλή χειρουργική μάσκα (σε περίπτωση μη διαθεσιμότητας χειρουργικής μάσκας, συστήνεται η χρήση πάνινης), γάντια και αδιάβροχη ρόμπα μιας χρήσης. Για όσο χρόνο εργάζεται, το προσωπικό καθαριότητας δεν πρέπει να αγγίζει με τα χέρια του το στόμα, τη μύτη ή τα μάτια του, να καπνίζει ή να τρώει.
Μετά την αφαίρεση των γαντιών είναι απαραίτητο το καλό πλύσιμο των χεριών με νερό και σαπούνι. Τονίζεται ότι η χρήση γαντιών δεν υποκαθιστά το πλύσιμο των χεριών, το οποίο και αποτελεί το σημαντικότερο μέσο πρόληψης



➜ 6. Διακριτική παρακολούθηση πελατών με συμπτώματα για διαχείριση από τη διοίκηση



➜ 7. Μη συχνός καθαρισμός δωματίου κατά τη διάρκεια της διαμονής
(αποφυγή επαφής εργαζομένων καθαριότητας με πιθανό κρούσμα και περαιτέρω μετάδοση).



➜ 8. Κατάργηση καθημερινής αλλαγής ιματισμού και πετσετών, της βραδινής ετοιμασίας παρά μόνο κατόπιν αιτήματος του πελάτη.



➜ 9. Για τις αναχωρήσεις, δυνατότητα επιλογής μεταξύ 2 πρωτοκόλλων:

- κανονικός καθαρισμός και αναμονή 24 ωρών πριν το δωμάτιο διατεθεί σε πελάτη ή
- σχολαστικός καθαρισμός - απολύμανση (πχ με ατμοκαθαριστή) στις επίμαχες επιφάνειες δωματίου και μπάνιου.



➜ 10. Συνιστάται η απομάκρυνση διακοσμητικών αντικειμένων (μαξιλαριών, κλινοσκεπασμάτων) και η απομάκρυνση κοινόχρηστων αντικειμένων πολλαπλής χρήσης όπως μενού, περιοδικά, κλπ.



➜ 11. Τοποθέτηση καλύμματος μιας χρήσης στα χειριστήρια της τηλεόρασης και του κλιματιστικού



➜ 12. Οι υφασμάτινες επιφάνειες (πχ ταπετσαρίες επίπλων) πρέπει να καθαρίζονται με συσκευή ατμού (θερμοκρασία> 70°).



➜ 13. Άνοιγμα θυρών και παραθύρων για φυσικό αερισμό του χώρου καθημερινά.



➜ 14. Συνιστάται σήμανση με στόχο την πληροφόρηση του πελάτη για το πότε και πώς καθαρίστηκε το δωμάτιο.



➜ 15. Συνιστάται η τοποθέτηση ατομικών αντισηπτικών υγρών σε κάθε δωμάτιο ή συσκευής αντισηψίας







Ειδικότερα για λινοθήκη - πλυντήρια



➜ 1. Αυστηρή τήρηση των κανόνων υγιεινής από το προσωπικό που ασχολείται με τη διαλογή ακάθαρτων λινών με χρήση των ενδεδειγμένων ΜΑΠ (ειδικής ποδιάς μιας χρήσης πάνω από τη στολή, γαντιών και μάσκας)



➜ 2. Τα χρησιμοποιημένα υφάσματα, τα κλινοσκεπάσματα και πετσέτες πρέπει να τοποθετούνται σε ειδικές, κλειστές, επισημασμένες σακούλες ή σάκους, προκειμένου να μεταφερθούν στους χώρους πλυντηρίων.



➜ 3. Προσεκτικός διαχωρισμός (σήμανση) περιοχών ακάθαρτων και καθαρών λινών



➜ 4. Τα καρότσια για την μεταφορά των κλειστών σάκων με τα λινά θα πρέπει να απολυμαίνονται μετά από κάθε χρήση.



➜ 5. Πρέπει να δίνονται οδηγίες για το πλύσιμο τους σε ζεστούς κύκλους (70oC ή περισσότερο) με τα συνήθη απορρυπαντικά.



➜ 6. Σε περίπτωση που η υπηρεσία καθαρισμού του ιματισμού παρέχεται από εξωτερικό συνεργάτη θα πρέπει να ελέγχεται ότι τηρούνται όλα τα απαιτούμενα μέτρα και ότι παραδίδονται με τον κατάλληλο τρόπο



➜ 7. Κατά την αποθήκευση των καθαρών ειδών ιματισμού θα πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα για τη διατήρηση αυτών σε καλή και καθαρή κατάσταση. Το ίδιο ισχύει και για τη μεταφορά του ιματισμού στους χώρους χρήσης (δωμάτια, εστιατόρια κ.λπ.)







Υπηρεσίες ατομικών περιποιήσεων, spa και κοινόχρηστων εγκαταστάσεων



Πόσιμο νερό -Δίκτυο ύδρευσης/αποχέτευσης



Τα καταλύματα θα πρέπει να συμμορφώνονται με την εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας ✱ Προστασία της Δημόσιας Υγείας από τον κορωνοϊό SARS-COV-2 στα συστήματα ύδρευσης και αποχέτευσης

Στην περίπτωση που τα τουριστικά καταλύματα παρέμειναν εκτός λειτουργίας για πάνω από ένα μήνα, κατά την επαναλειτουργία τους πρέπει να ακολουθηθούν τα βήματα που περιγράφονται στην οδηγία: ✱ ESGLI Guidance for managing Legionella in building water systems during the COVID-19 pandemic.





Δίκτυο αποχέτευσης



Συνιστάται η χρήση τυπικών και καλά αεριζόμενων σωληνώσεων, όπως φρεάτια με οσμοπαγίδες και βαλβίδες αντεπιστροφής σε κρουνούς και ψεκαστήρες. Οι οσμοπαγίδες (σιφώνια) θα πρέπει να λειτουργούν σωστά και συνεχώς. Θα πρέπει δηλαδή να έχουν πάντα νερό μέσα.

Σε περίπτωση που δεν χρησιμοποιείται ο χώρος για μεγάλο διάστημα θα πρέπει να προστίθεται νερό είτε προσθέτοντας το απευθείας στην οσμοπαγίδες είτε ανοίγοντας/λειτουργώντας τις συνδεδεμένες συσκευές. Αυτό θα πρέπει να γίνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα ανάλογα με το πόσο γρήγορα εξατμίζεται το νερό από τις οσμοπαγίδες (π.χ. ανά 3 βδομάδες).



Κολυμβητικές δεξαμενές, δεξαμενές υδρομάλαξης/υδροθεραπείας και άλλες εγκαταστάσεις υδάτων αναψυχής









➜ Δεν επιτρέπεται η λειτουργία των εσωτερικών κολυμβητικών δεξαμενών



➜ Χλωρίωση : σωστή λειτουργία και συντήρηση συστημάτων χλωρίωσης σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (βλ. ΥΑ Γ1/443/1973 όπως τροποποιήθηκε από την Γ4/1150/76 και την ΔΥΓ2/80825/05 και εγκύκλιο για την «Πρόληψη της νόσου των λεγεωναρίων»). Συστήνεται, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΠΟΥ (✱ Guidelines for safe recreational water environments - Volume 2 - Swimming pools and similar environments), η τιμή του υπολειμματικού χλωρίου στο νερό της δεξαμενής να είναι 1-3 mg/L για τις κολυμβητικές δεξαμενές και έως 5 mg/L για τις δεξαμενές υδρομάλαξης. Χειρωνακτικός έλεγχος (ή χρήση αναλυτή αλογόνου με καταγραφικό χαρτιού) επιπέδων χλωρίου κάθε 4 ώρες για τις κολυμβητικές δεξαμενές και κάθε μία ώρα για τις δεξαμενές υδρομάλαξης και τήρηση αρχείο καταγραφής, εκτός αν υπάρχει αυτόματος αναλυτής αλογόνου και σύστημα παρακολούθησης με σύστημα ειδοποίησης όταν οι τιμές των παραμέτρων είναι εκτός ορίων. Ρύθμηση του pH: οι τιμές του pH στο νερό των εγκαταστάσεων υδάτων αναψυχής, θα πρέπει να διατηρούνται στα όρια που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία (βλ. ΥΑ Γ1/443/1973 όπως τροποποιήθηκε από την Γ4/1150/76 και την ΔΥΓ2/80825/05).Τακτική μέτρηση και τήρηση αρχείων καταγραφής pH ανά οκτώ ώρες κατά τη διάρκεια λειτουργίας των κολυμβητικών δεξαμενών και τουλάχιστον ανά δύο ώρες κατά τη διάρκεια λειτουργίας των δεξαμενών υδρομάλαξης και υδροθεραπείας, εφόσον δεν υπάρχει αυτόματο σύστημα καταγραφής.



➜ Καθαρισμός και απολύμανση: τήρηση κανόνων καθαρισμού εγκαταστάσεων υδάτων αναψυχής, τακτικός καθαρισμός και απολύμανση σύμφωνα με τις οδηγίες ΕΟΔΥ ✱ Προτεινόμενες διαδικασίες για τον καθαρισμό και απολύμανση χώρων φιλοξενίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.



➜ Καταιωνιστήρες : οι καταιωνιστήρες (ντους) που εξυπηρετούν τις εγκαταστάσεις υδάτων αναψυχής συνιστάται να διαχωρίζονται με αδιαφανές διαχωριστικό έτσι ώστε να καθίσταται δυνατό το αποτελεσματικό λούσιμο των κολυμβητών πριν να εισέλθουν στη κολυμβητική δεξαμενή. Ισχυρή σύσταση και έμφαση στην ενημέρωση των πελατών με σχετική σήμανση για χρήση των καταιωνιστήρων πριν και μετά τη χρήση της κολυμβητικής δεξαμενής. Συνιστάται να παρέχονται από το κατάλυμα τα απαραίτητα (π.χ. σαπούνι, αφρόλουτρο, κτλ.), καθώς επίσης και υγρό αντισηπτικό κατά την είσοδο στους καταιωνιστήρες.



➜ Αριθμός λουομένων: ο μέγιστος συνολικός αριθμός των εισερχομένων εντός της δεξαμενής κάθε στιγμή δεν θα είναι μεγαλύτερος από έναν λουόμενο ανά 5 m2 επιφανείας νερού.



➜ Τήρηση απόστασης: η διάταξη των καθισμάτων (ξαπλώστρες, καρέκλες, πουφ, σεζλόνγκ, κτλ.) θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε η απόσταση μεταξύ των ακρότερων σημείων των καθισμάτων δυο ατόμων που βρίσκονται σε δύο διαφορετικές ομπρέλες ή δύο ατόμων που διαμένουν σε διαφορετικό δωμάτιο, να είναι τουλάχιστον 2 μέτρα σε κάθε κατεύθυνση.



Συνιστάται η χρήση υλικών ή κάλυψη αντικειμένων με υλικά που επιδέχονται αποτελεσματικής απολύμανσης στα καθίσματα, τα τραπέζια, τα κουτιά φύλαξης προσωπικών αντικειμένων, τα κουμπιά ειδοποίησης του προσωπικού και στους τιμοκαταλόγους.



Μετά από κάθε αλλαγή πελατών θα πρέπει να απολυμαίνονται τα καθίσματα, τα τραπεζάκια, τα κουτιά φύλαξης προσωπικών αντικειμένων, οι τιμοκατάλογοι και κάθε άλλο αντικείμενο το οποίο θα χρησιμοποιήσει ο επόμενος πελάτης.



Συνιστάται η προσφορά πετσετών που θα καλύπτουν το σύνολο της επιφάνειας και απολύμανση κάθε ξαπλώστρας/καθίσματος μετά από κάθε χρήση. Συνιστάται η απομάκρυνση υφασμάτινων επιφανειών από τις ξαπλώστρες.







Κλιματισμός και αερισμός χώρων



Τα προβλεπόμενα στη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας ✱ Λήψη μέτρων διασφάλισης της Δημόσιας Υγείας από ιογενείς και άλλες λοιμώξεις κατά τη χρήση κλιματιστικών μονάδων, με έμφαση στην μη ανακυκλοφορία του αέρα και καλό φυσικό αερισμό στα δωμάτια και στους υπόλοιπους χώρους (διακοπή του συστήματος μη λειτουργίας κλιματισμού όταν είναι ανοιχτές οι πόρτες).











Για οποιαδήποτε διευκρίνηση, επικοινωνήστε μαζί μας